sunnuntai 10. tammikuuta 2016

Kasteen lahja.

Rakas Lähimmäiseni, Tämän lepopäivän otsikko on kasteen lahja. Sanan aika kertoo meille Jeesuksen kasteen, Matt. 3:13-17:

"Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen kastettavaksi. Johannes esteli ja sanoi: "Sinäkö tulet minun luokseni? Minun pitäisi saada sinulta kaste!" Mutta Jeesus vastasi hänelle: "Älä nyt vastustele. Näin meidän on tehtävä, jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon." Silloin Johannes suostui hänen pyyntöönsä. Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan  kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. Ja taivaasta kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt."

Ajattele, rakas Lähimmäiseni, Jumalan vanhurskas tahto on, että meidät otetaan Jumalan omiksi kasteessa! Useimmat meistä on kastettu lapsena. Kasteessa Jumala on ottanut meidät nimiinsä jo sylilapsena. Siinä ilmenee Jumalan suuri rakkaus. Omia tekoja ei tarvita. Jumalan rakkaus Jeesuksessa vanhurskauttaa meidät. Tärkeätä on, että kasteen merkitys ja arvo opetetaan lapselle, kun hän sen ymmärtää, että kasteen saanut omistaa Jumalan lahjan sydämeensä, ja voi elää Jumalan lähellä, Hänen rakkaana lapsenaan, Jeesuksen ristintyön tähden.

Jumala on uskollinen. Hän kutsuu tuhlaajatyttönsä ja -poikansa luokseen silloin, kun hän huutaa Jumalaa avukseen. Iloitsen siitä, että minut Jumala kutsui yhteyteensä nelikymppisenä harharetkiltäni. Olen saanut tuntea Jumalan läsnäoloa, armoa ja rakkautta jo yli neljäkymmentä vuotta. Tiedän, että tänäänkin Jumala pitää minusta huolen. Ylistys Sinulle Pyhä Jumala! Pyhä kaste on voimassa koko elämämme ajan.

Tänä aamuna, 10.1.2016, rakkaudella Mummi.

Ei kommentteja: