sunnuntai 26. syyskuuta 2010

Sapatin Herra

Rakas Lähimmäiseni, Tänään sunnuntaina pakkanen on huurtanut sateesta märät portaat ja pihan kasvit. Taivas on tähtiä täynnä, kun herään puoli neljältä. Mittarissa on lukema -1.6. Syksyn värit väistyvät, kun käännymme lokakuulle. Luonto odottaa lunta talvipeitteekseen.

Katson päivän tekstejä, ne kertovat vapaudesta, jonka Jeesus omilleen antaa. Jumala kutsuu Sinua ja minuakin vapauteensa. Jesaja 44: 21-23. ”Muista, Jakob, sinä minun palvelijani, muista Israel, että minä olen sinut muovannut, sinä olet minun palvelijani, sinä et minulta unohdu, Israel. Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi kuin pilven, sinun syntisi kuin pilviverhon. Palaa minun luokseni, minä olen lunastanut sinut vapaaksi. Riemuitkaa, taivaat, sillä Herra on tämän tehnyt, iloitkaa, maan syvyydet, puhjetkaa riemuun, te vuoret, te metsät ja jokainen metsän puu: Herra on lunastanut Jaakobin! Hän on pelastanut Israelin, hän on osoittanut kirkkautensa.”

Luukas 14: 1-6 vie meidät Jeesuksen kanssa aterialle fariseuksen kotiin. Siellä Jeesus opettaa lainopettajille ja meille, että rakkaus kumoaa lain: ”Jeesus meni sapattina erään Fariseusten johtomiehen kotiin aterialle, ja kaikki tarkkailivat mitä hän tekisi. Kävi niin, että hänen luokseen tuli vesipöhöä sairastava mies. Jeesus kääntyi lainopettajien ja fariseusten puoleen ja kysyi: ”Onko sapattina lupa parantaa vai ei?” He eivät sanoneet siihen mitään. Silloin Jeesus kosketti miestä, paransi hänet ja lähetti hänet pois. Sitten hän taas kysyi: ”Mitenkä te itse teette? jos jonkun poika tai härkä putoaa kaivoon, niin kai hän heti nostaa sen sieltä vaikka olisikin sapatti?” Tähän he eivät kyenneet vastaamaan.”

Jeesus on sapatinkin Herra. Hän opettaa meille, että meidän tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistämme niin kuin itseämme. Pyhä Henki ohjatkoon meitä rakkauden tekoihin Jeesuksen mielen mukaan. Laki herättää synnintunnon. Laki ja evankeliumi kulkevat käsi kädessä.Vapauteen Kristus vapautti meidät!

Tänä aamuna, 26.9.2010, rakkaudella Mummi

2 kommenttia:

Kirsti kirjoitti...

Kiitos mummi hyvistä teksteistäsi,käyn täällä usein lukemassa näitä!
Vapauteen Kristus vapautti meidät.
Ja rakastamaan Jumalaa ylikaiken ja lähimmäistämme niinkuin itseämme.
Vieraamme lähtivät tänään.

Siunausta mummi ja kaikkea hyvää!

mummi kirjoitti...

Kiitos, Kirsti, rohkaisustasi! Kiitos, että sanoit sen tänään. Ajattelin ilmoittaa, että lopetan tämän Blogin, koska kävijöitä on niin vähän. Tarjontaa on niin paljon, ettäei kaikille lukijoita riitä. Rohkaiset minua kun sanot, että käyt lukemassa. Kävijämäärässä käynnit eivät näy. Tiedän, että joskus joku tarvitsee näitäkin sivuja, niin sanoi Herra, kun kerran aioin lopettaa. Kiitos, Kirsti. Ole siunattu! Mummi