torstai 2. huhtikuuta 2015

Jeesus asettaa ehtoollisen.

Rakas Lähimmäiseni, kiirastorstaiaamuna herään kello kolme. Kaikki väsymys on poissa. Levänneillä jaloilla saan mennä katsomaan uutta aamua. Kiitos, Isä, kevätyöstä! Sulava lumi on kattanut sumulla maisemani. Mustat puut ja sumun ympäröimät katulamput hivelevät silmiäni. Osaisipa tuon maalata!

Rakas Lähimmäiseni, Jeesuksen kärsimysviikolla olemme tulleet iltaan, jolloin Jeesus asettaa ehtoollisen. Mateus 26: 17-30:

"Mutta ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Mihin tahdot, että valmistaisimme pääsiäislampaan sinun syödäksesi? Niin hän sanoi "Menkää kaupunkiin sen ja sen luo ja sanokaa hänelle: "Opettaja sanoo: Minun aikani on lähellä; sinun luonasi minä syön pääsiäisaterian opetuslasteni kanssa." Ja opetuslapset tekivät niinkuin Jeesus oli heitä käskenyt, ja valmistivat pääsiäislampaan. Ja kun ehtoo tuli, asettui hän aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa. Ja heidän syödessään hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille; yksi teistä kavaltaa minut". Silloin he tulivat kovin murheellisiksi ja rupesivat toinen toisensa perästä sanomaan hänelle: "Herra, en kai minä ole se?" Hän vastasi ja sanoi:"Joka minun kanssani pisti kätensä vatiin, se kavaltaa minut. Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt." Niin Juudas, joka hänet kavalsi vastasi ja sanoi: "Rabbi, en kai minä ole se?" Hän sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit."

Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini". Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Ja minä sanon teille; tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne  Isäni valtakunnassa." Ja veisattuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle."

Kiitos, elävä Vapahtaja, että tänään saamme nauttia ruumiisi ja veresi ehtoollisella seurakunnissamme!
Ole ylistetty puolestamme kärsinyt Vapahtaja, Jeesus Kristus! Aamen.

Tänä aamuna, 2.4.2015, rakkaudella Mummi.

Ei kommentteja: