torstai 21. maaliskuuta 2013

Jeesuksen veri, liiton veri.

Rakas Lähimmäiseni, Herään kello neljä. Isä on antanut hyvän levon, mistään ei kolota. Herra siunaa meidän, sinun lapsiesi, päivä tänäänkin. Pidä, Jeesus, lähelläsi. Anna meille meidän syntimme ja laiskuutemme anteeksi. Anna, Jeesus, meille rauhasi, joka on Sinun valmistamasi armo-kotimme. Aamen.

Sanan aika osoittaa meille Psalmin 43: "Hanki minulle oikeutta, Jumala, aja asiaani jumalatonta kansaa vastaan. Pelasta minut pahojen ja petollisten kynsistä! Sinä, Jumala, olet ainoa turvani. Miksi olet hylännyt minut? Miksi minun täytyy kulkea surusta synkkänä, kärsiä vihollisen sortoa? Lähetä valosi ja totuutesi! Ne johdattakoot minua, ne viekööt minut pyhälle vuorellesi, sinun asuntoihisi. Minä tahdon tulla sinun alttarisi eteen, sinun eteesi, Jumala, minun iloni! Siellä saan ylistää sinua lyyraa soittaen, Jumala, minun Jumalani! Miksi olet masentunut, sieluni, miksi olet niin levoton? Odota Jumalaa! Vielä saan kiittää häntä, Jumalaani, auttajaani."

Vielä mannaa, vahvaa leipää tähän päivään, pääsiäistä odotellessa:

Matt. 26:28

Tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien
anteeksiantamiseksi. Nämä sanat todistavat riittävästi, että me emme ole
voineet saada tätä aikaan omilla teoillamme. Syntienanteeksiantamuksesta
ei ole niin helppoa päästä osalliseksi kuin tekopyhät luulevat. Siihen
kysytään aivan muuta ja suurempaa kuin meidän tekomme. Kauan kestäisi,
ennen kuin Jumala kuulisi minua paastoamiseni, valvomiseni ja
rukoilemiseni tähden. Onhan itse tekopyhienkin tunnustettava, että
Herramme Kristuksen kärsiminen ja kuolema ovat peräti muuta kuin
rukouksemme, hyvät tekomme, kärsimisemme, almujen antamisemme ja
paastoamisemme.

Tosiaankaan ei voi mitään saada aikaan se, joka pyrkii panemaan nämä
syntiä, kuolemaa ja perkelettä vastaan. Tarvitaan toinen mies, toiset
teot ja toinen ansio sovittamaan synti ja kantamaan Jumalan viha.
Kristuksen verta, uhria ja rukousta pilkkaa se, joka tahtoisi korottaa
oman ansionsa ja tekonsa hyvittämään syntejään. Hänhän pitäisi omaa
uhriaan ja rukoustaan Kristuksen uhrin ja rukouksen veroisina. On
tarkkaan varottava tällaista kauhistusta.

(Martti Luther - Mannaa Jumalan lapsille)

Tänä aamuna, 21.3.2013 Mummi.

Ei kommentteja: