keskiviikko 13. heinäkuuta 2011

Kaste ja ehtoollinen, Jumalan armonvälineet

Rakas Lähimmäiseni, viime sunnuntaina olin nuoren ystäväni rippijuhlassa. Oli ilo nähdä valkopukuisten nuorten suuri hetki, kun he polvistuivat alttarille ottamaan vastaan Jumalan siunauksen. Pastori yhdessä kummien kanssa siunasi nuoren ja hetkeä myöhemmin hän sai ensi kertaa itsenäisesti osallistua ehtoolliseen, armoateriaan, jossa hän sai nauttia Jeesuksen ruumiin ja veren. Siinä hän sai syntinä anteeksi ja sai elää todeksi Jeesuksen rakkauden. Jeesus antoi henkensä ja Hän nousi kuolleista tämän konfirmoitavan nuoren puolesta, että hän saa elää koko elämänsä Taivaallisen Isän lapsena ja armahdettuna ihmisenä. Jumala hänet siihen uskoon ja toivoon auttakoon! Oli ilo kuulla, että nuoret kokivat rippileirin hyvänä. Herra ohjatkoon heidät seurakuntaan!

Tänä kesänä olen ollut myös kastejuhlassa ottamassa vastaan kummin tehtävän. Pieni ihminen lepäsi isänsä sylissä, kun taivaallinen Isä otti hänet lapsekseen ja kutsui hänet nimeltä seurakuntaansa. Oli suurta tulla siunatuksi kummin tehtävään, liittyä yhdeksi jäseneksi tämän pienen ihmisen tukijoukkoon, joka rukoilee hänen puolestaan ja auttaa hänet löytämään Vapahtajansa. Herra tätä pientä kummilasta siunatkoon ja antakoon meille tukijoukoille kestävän rukouksen lahjan. Taivaallisen Isän hyvään hoitoon pienen Elisan jätämme ja rukoilemme vanhemmille voimia hoitaa pientä esikoistaan.

Rakas Jumala, kiitos siitä, että olet valmistanut meille pelastuksen Pojassasi Jeesuksessa Kristuksessa! Kiitos Jeesuksen armahtavasta rakkaudesta! Jeesus uhrasi itsensä ja armahtaa meidät katuvat syntiset ihmiset. Auta,Jeesus, meitä ymmärtämään, että Sinä olet meidän ainoa toivomme tässä murheen maailmassa. Kiitos Pyhän Hengen jokapäiväisestä läsnäolosta! Siunaa, Herra kaikkia kastettuja lapsia ja kofirmoituja nuoria! Aamen.

Tänä aamuna, 13.7.2011, rakkaudella Mummi

4 kommenttia:

sylvi kirjoitti...

Onnellinen tämä lapsi joka sai sinusta kummin.
Esirukoilijaa tarvitaan.
Siunausta päivääsi.

Anonyymi kirjoitti...

Hienoa saada oma kummilapsi! En ole ollut nettiyhteyksien paassa mutta nyt vahan useammin,toivon mukaan. siunauksin,Seija

mummi kirjoitti...

Rakkaat Sylvi ja Seija! Eilen kummilapseni oli luonani. Kuinka pieni ja luottavainen onkaan lapsi, joka elää aikuisen hoivan varassa. Kun vaippa on vaihdettu ja ruokaa saatu riittävästi, on unen jälkeen mielenkiintoista keskustella mummi-kummin kanssa ja voi vilauttaa sitä valloittavaa hymyäkin! Ihanaa! Mummi

Jon von Salomaa kirjoitti...

... jestas minkälaista tekstiä taas.

Ehtoollisesta: Ehtoollinen on Jeesuksen asettama ateria Hänen muistokseen. Viini kuvaa Kristuksen verta ja leipä kuvaa Kristuksen ruumista. Sillä eihän viinimalja ja leipä kuollut ristinpuulla, vaan Jeesus ja Hänen ruumiistaan vuoti ristillä sovituksen ja syntien anteeksiantamuksen veri niille, jotka uskovat Häneen. Jeesuksen ristillä vuotama veri on syntien anteeksisaamiseksi, jota viini kuvaa. Syntejä ei saada syömällä eikä juomalla anteeksi. Jumalan Sanan opetus lepää Golgatan ristinkuolemassa, syntien anteeksisaamisen paikkana. Ristinkuolema ei kuitenkaan tuo ihmiselle automaattisesti syntien anteeksisaamista. Ensin julistettiin ristinsanomaa ja ne, jotka tekivät parannuksen ja ottivat Sanan vastaan ja uskoivat Jeesukseen, niille on risti syntien anteeksisaamisen paikka. Niille jotka eivät tee parannusta eivätkä usko Jeesukseen, risti julistaa kuolemaa ja kadotustuomiota.



Kasteesta: Kukaan ei tule kasteen kautta Jumalan lapseksi, sillä Jumalan lapseksi tullaan henkilökohtaisen uskon kautta. Paavali itse kirjoitti mm. seuraavaa:

Galatalaiskirje:
3:26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Paavali kirjoitti selvästi, että galatalaiset olivat "uskon kautta lapsia Kristuksessa Jeesuksessa." Hän ei opettanut Jumalan lapseutta vesikasteen kautta vaan uskon kautta, minkä kautta saamme myös luvatun Pyhän Hengen. (Gal 3:1-14)



"Armovälineistä": Sellaisia ei ole olemassa. Raamattu ei tunne, eikä opeta kyseisiä "välineitä". Kyseiset asiat ovat Raamatun ulkopuolista (kirkollista) traditiota.