torstai 13. elokuuta 2009

"Minä annan teille levon"

Jeesus sanoo Matt. 11:28-29 : "Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne."

Jumala tiesi jo maailmaa luodessaan, että ihminen ja koko luomakunta tarvitsevat lepoa. Hän loi päivän työntekoa varten ja yön lepoa varten. Samoin hän sääti lepopäivän, sunnuntain, että ihmisellä olisi aikaa levätä, ja keskittyä tärkeimpään, Jumala-yhteyteen, josta hän saa kaiken tarvitsemansa.

Me kaikki tiedämme, että tässä maailmassa lepo on usein kateissa. On tullut ainakin kaksi tekijää, jotka estävät luonnollisen levon, raha ja kiire! Ei ole aikaa nukkua riittävästi, koska kiire painaa päälle, eikä ole aikaa hiljentyä sunnuntainakaan koska kotitöitä ei ehdi viikolla tehdä. Nyt en halua syyllistää ketään, vaan kerron tämän päivän tavan elää. Mistä tuo kiire sitten tulee?

Raha ratkaisee, sanotaan! Kilpailu parhaista tuloksista liike-elämässä, keskinäinen kilpailu työpaikoilla, menestys opiskelussa ja koulussa, ajaa kaikenikäiset ihmiset yrittämään yli jaksamisensa rajan. Uskallammeko hiljentyä miettimään, voiko tuosta kiireen oravanpyörästä hypätä pois? Voisimmeko valita ihan toisenlaisen tavan elää? Mikä on tärkeintä?

Kun kuuntelemme Jumalan puhetta, tulemme Jeesuksen ilmapiiriin. Hän sanoo kaikille kiireeseen väsyneille: "Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon." Se lepo tuntuu ensin sydämessä sitten koko elämässä rauhana, jonka Jeesus antaa!

Tänä aamuna, 13.8.2009, ilolla Mummi