torstai 17. huhtikuuta 2014

Ehtoollisen asettaminen

Rakas Lähimmäiseni, Jeesuksen jalanjälkiä kulkiessamme, saamme tänään kolme raamatunkohtaa:
2 Moos. 24: 4-11, 1 Kor. 11. 23-29, Joh.13: 1-15.

Kun Mooses oli lukenut liiton kirjan kansan kuullen, hän otti veren ja vihmoi sen kansan päälle ja sanoi: "Katso,tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella."
Näemme, että veri on liiton merkki jo Vanhassa Testamentissa.

Korinttolaiskirjeen kohdassa olemme läsnä, kun Jeesus asettaa ehtoollisen. Hän sanoo opetuslapsilleen nuo meille niin rakkaat sanat: "Herra Jeesus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan, tehkää se minun muistokseni. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni." Me saamme ottaa vastaan Jeesuksen ruumiin ja veren ehtoollisessa  seurakunnan jumalanpalveluksessa. Jeesus ruokkii meidät. Hän asuu meissä.

Johanneksen evankeliumissa Jeesus näyttää meille esimerkin siitä, kuinka meidän tulee toistamme seurakunnassa rakastaa. Hän pesi opetuslastensa jalat ehtoolliselta noustuaan. Hän sanoi: "Jos siis minä teidän Heranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte,kuin minä olen teille tehnyt."

Tänä aamuna, 17.4.2014, rakkaudella, Mummi




2 kommenttia:

Pekka kirjoitti...

Oikein siunattua ja riemullista Pääsiäistä sinulle rakas sisareni Jeesuksessa Kristuksessa.
Sekä myös tätä blogia lukeville.Jeesus elää.Halleluja.-Pekka-

mummi kirjoitti...

Rakas Pekka ja kaikki rakkaat lukijani, tänä levottomana aikana ja pitkäperjantaina 2014, haluan rohkaista Teitä kauan sitten kirjoittamallani säkeellä: "Ristin veri, tyhjä hauta, ylösnoussut Voittaja, kertoo Isän armotyöstä rakkauden voimasta. Nyt on aika iloita! Mummi