lauantai 6. helmikuuta 2016

Pyhiinvaeltaja vai turisti?

Rakas Lähimmäiseni. Jorma Laulajan tekstin otsikko tähän päivään on "Pyhiinvaeltaja vai turisti". Me jokainen varmaankin kuulumme jompaan kumpaan leiriin. Kun kuuntelee puheenaiheita ihmisjoukossa, ovat matkakertomukset, matkalle lähdöt tai matkalta tulot suurimpina puheenaiheina. Ihmetyttää, kuinka rikkaita me suomalaiset olemme, kun raha riittää ainaiseen matkustamiseen. He ovat valinneet turistin osan! Olemmeko me kotiin sidotut, väsyneet elämän matkalaiset sitten pyhiinvaeltajia? Tutustutaan päivän sanaan ja mietitään sitä?

"Odotamme ikävöiden sitä kaupunkia, joka tulee." Hebr. 13: 12-14.
"Toimikaa sen kaupungin parhaaksi, johon minä olen teidät siirtänyt. Rukoilkaa sen puolesta Herraa." ..... " "sillä minä tunnen ajatukseni jotka minulle on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä tuomion ajatukset; minä anna teille tulevaisuuden ja toivon. Silloin te huudatte minua avuksenne, tulette ja minä kuulen teitä.Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte kaikesta sydämestänne. Ja minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra, ja minä käännän teidän kohtalonne ja kokoan teidät kaikista paikoista, johon olen teidät karkoittanut, sanoo Herra, ja palautan teidättähän paikkaan, josta minä siirsin teidät pois." Jer: 29.1-14.

Nykyajan ihmiset ovat käyskentelijöitä. kulkureita,turisteja tai pelureita, sanoo brittiläinen sosiologi Zygmunt Bauman. Käyskentelijöille täkeintä on se, miltä jokin näyttää, ei se, miten asia todellisuudessa on. Kulkuri on aina muukalainen, ei koskaan juurillaan. Turisti on kotonaan kaikkialla, mutta ei kuulu mihinkään. Pelurin elämä on sotapeliä, jonka ei kuitenkaan soisi jättää arpia. Heitä kaikkia yhdistää tie riippumattomuudesta yksinäisyyteen.

Jumala, tee minusta pyhiinvaeltaja, joka tahtoo oman kaulunkinsa hyvää, mutta jota kantaa toivo tulevaan kaupunkiin pääsemisestä."

Tänä aamuna, 6.2.2016, rakkaudella Mummi.





Ei kommentteja: