lauantai 3. lokakuuta 2009

"Minä olen viinipuu"

Rakas Lähimmäiseni. Olen tutkinut syksyn kirkkaita lehtiä entistä tarkemmin, kun tiedän, että pakkanen pudottaa ne lähipäivinä ja ne lakaistaan pois. Olen yrittänyt painaa mieleeni koko ruskan väriloiston, iloksi niihin päiviin, jotka ovat talvenharmaita ja raskaita elää. Nyt on aika varastoida iloa ruskasta, sillä syksyn kylmä myrskytuulikin saattaa masentaa mielen.

Tiedätkö, Lähimmäiseni, että Jeesus vertaa itseään viinipuuhun, jonka oksina me saamme kasvaa ja tuottaa hedelmää. Isäänsä Hän sanoo viinitarhuriksi. Niin kuin oksa kuolee, jos se irtoaa puusta, niin meikin kuolemme, jos irtoamme Jeesuksen yhteydestä. Elävä usko toimii vain Vapahtajan ja Pyhän Hengen yhteydessä. Jeesus sanoo: ”Ilman minua te ette voi mitään tehdä”. Viinipuun oksina ja Isän lapsina me saamme iloita kasvun ihmeestä!

Tämän Jeesus itse kertoo meille Johanneksen evankeliumin viidennessätoista luvussa: ”Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kovettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat. Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen. Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni. Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan. Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi”. ( jakeet 5-11)

Jakeet 16-17 liitän vielä tähän: ”Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi. Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne”. Kristuksen rakkaus vaatii meiltä, mutta se myös lupaa ylenpalttisesti. Me saamme rukoilla rakkautta ja alttiutta hoitaa ja rakastaa toisiamme, ja me saamme sen.

Tänä aamuna, 3.10.2009, ilolla mummi