keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Jeesus on tie Jumalan luokse

Rakas Lähimmäiseni, Matteuksen evankeliumissa luvun 11 lopussa, jakeissa 27-30 Jeesus puhuu meille elintärkeät sanat: Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, EIKÄ ISÄÄ TUNNE KUKAAN MUU KUIN POIKA JA SE, KENELLE POIKA TAHTOO HÄNET ILMOITTAA. Tulkaa minun tyköni KAIKKI työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä, niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelia ja minun kuormani on keveä."

Isää ei tunne kukaan, joka ei tunne Jeesusta, Vapahtajaansa! Martti Luther puhuu Jeesuksen kutsusta näin:

Matt. 11:28
Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut. Vaikka näillä
sanoilla voitaisiinkin ymmärtää murheita, ne kuitenkin tarkoittavat
varsinaisesti omaatuntoa, joka ilman Kristusta tekee työtä, toisin
sanoen saa monin tavoin kokea ahdistusta. Älä siis ajattele omaa
mahdollisuuttasi. Puhuuhan hän tässä juuri raskautetuille, nimittäin
lain, synnin, tuskan ja murheen raskauttamille. Muutakin omaatuntoa
raskauttavaa voi olla. Siksi hän ei mainitse mitään erikoista, vaan
puhuu vain raskautetuista.

Viisaat ja ymmärtäväiset (Matt. 11:25) kulkevat tietään mitä varmimpina.
He elävät levollisesti vailla vastuksia. Kristityn on sitävastoin joka
hetki riideltävä syntiensä ja omantuntonsa kanssa, noustava vastustamaan
perkelettä ja kärsittävä kaikenlaista maailman taholta.

Mikä eriskummainen kutsuminen tämä onkaan! Miksi hän ei kutsu
voimakkaita, rikkaita, terveitä ja oppineita? Mitä hän tekee köyhällä,
työtätekevällä ja raskautetulla ihmisellä? Ei mitään muuta, kuin että se
on hänen hyvä tahtonsa. Hän sanoo: Sellaisia minä kutsun luokseni.
Terveiden kanssa minulla ei ole mitään tekemistä. Minun valtakuntani on
sairaala, jossa minä itse olen lääkärinä.

(Martti Luther - Mannaa Jumalan lapsille)

Tänä aamuna, 15.10. 2014, rakkaudella Mummi

Ei kommentteja: